پروتز مو

پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کاشت مو دارد؟

پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کاشت مو دارد؟
با ثبت امتیاز خود برای این مطلب ما را در بهبود خدمات یاری فرمایید.( راهنما : ستاره راست پایین ترین امتیاز و ستاره چپ بالاترین امتیاز است )

پرپشتی موهای سر یکی از عوامل زیبایی محسوب می‌شود و زیبایی ارتباط مستقیمی با اعتمادبه‌نفس دارد. اکثر افرادی که ریزش مو یا طاسی را تجربه می‌کنند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها هم کاهش می‌یابد. چالش ریزش مو متعلق به یک فرهنگ یا جغرافیای خاص نیست. اکثر افراد جهان با بالارفتن سن موهایشان را از دست می‌دهند و براساس گزارش آکادمی ملی پوست آمریکا بیشترین علت طاسی عوامل ژنتیکی است. راه‌های زیادی برای رفع طاسی مو وجود دارد؛ از کلاه‌گیس گرفته تا کاشت و ترمیم مو.

موی مصنوعی، پروتز مو  یا کاشت مو، چه چیزی را انتخاب کنم؟ بسیاری از افراد زمانی که با مشکل ریزش مو مواجه می شوند این سوال را می پرسند. درست است که پروتزهای مو در سالهای اخیر پیشرفت زیادی کرده اند و ممکن است کاملاً شبیه موهای طبیعی به نظر برسند. اما کاشت مو نیز به لطف تکنیک FUE به طور قابل توجهی بهبود یافته است. اما هنوز هم افرادی هستند که به “کلاه گیس” یا پروتز مو را به عنوان یک جایگزین نگاه می کنند.

یکی از راه‌های رفع طاسی سر پروتز مو است. شاید برایتان سوال باشد که پروتز مو چه تفاوتی با کاشت مو دارد؟ قیمت پروتز مو چقدر است؟ معایب و مزایای پروتز مو چیست؟ عمر پروتز مو چقدر است و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟ ما در این مقاله به تمام پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

پروتز مو چیست؟

پروتز مو یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات مربوط به ریزش مو به شمار می‌رود. در این روش تارهای مصنوعی مو به ‌جای کاشت در پوست سر، روی پروتزهای نانویی که جنس ظریف و مشبکی دارند، قرار می‌گیرند. سپس این پروتز را با چسب مخصوصی روی پوست سر انسان و در نواحی طاس سر می‌چسبانند. پروتز مو یک راه‌حل موقت اما با ظاهری طبیعی برای پوشش دادن قسمت‌های طاس سر است.

ساختار پروتز مو چگونه است؟

پروتز مو از دو قسمت «بیس پروتز» و «موهای پروتز» تشکیل شده ‌است. بیس پروتز یک لایه توری مشبک بسیار ظریف است که با شبیه‌سازی پوست سر انسان ساخته شده و امکان تبادل هوا برای پوست سر را ایجاد می‌کند. روی این لایه موهای طبیعی و مشابه با موهای اصلی فرد یا به سلیقه خودش قرار می‌گیرد. تفاوت نحوه کاشت مو مصنوعی در پروتز و کلاه‌گیس باعث می‌شود پروتز مانند کلاه‌گیس نمایی غیرطبیعی نداشته باشد و در نهایت این پروتز روی قسمت طاس سر ثابت می‌شود.

پروتز مو چگونه روی سر نصب می‌شود؟

برای نصب پروتز مو روی سر ابتدا لازم است قسمت‌های طاس سر فرد اندازه‌گیری شود. اندازه‌گیری دقیق برای طبیعی بودن نتیجه مهم خواهد بود. در مرحله بعدی پروتز مو با توجه به رنگ، جنس، حالت، تراکم و ضخامت موهای طبیعی فرد انتخاب می‌شود. بعد از انتخاب، پروتز مو با استفاده از چسب‌های کراتینه گیاهی یا گیره‌های مخصوص روی ناحیه‌های موردنظر نصب می‌شود. در نهایت برای از بین رفتن مرز بین موهای طبیعی فرد و پروتز مو، موها اصلاح می‌شوند.

مزایای استفاده از پروتز مو چیست؟

پروتزها با توجه به وسعت طاسی سر فرد، جنس، رنگ و حالت موهای او ساخته می‌شود و دارای مزایای زیر است:

  • برای درمان انواع طاسی‌ها مانند آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آره‌تا، بیماران تحت شیمی‌درمانی و… قابل استفاده است.
  • نتیجه آن بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است.
  • قیمت پروتز مو از کاشت مو پایین‌تر است.
  • گرچه دائمی نیست اما یک راه طولانی مدت محسوب می‌شود.
  • هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های زندگی روزمره فرد از قبیل: ورزش، شنا، استحمام و خواب ایجاد نمی‌کند.
  • هیچ مورد منع مصرفی در پروتز مو وجود ندارد (به‌ جز موارد آلرژی که ممکن است در اثر هریک از مواد استفاده شده در آن باشد. البته اکثر اجزای سازنده پروتز مو و مواد نگهدارنده آن ضدحساسیت هستند و آلرژی به ‌ندرت اتفاق می‌افتد).
  • پروتز مو یک روش برگشت‌پذیر است و اگر نتیجه مورد رضایت نبود، امکان برداشتن آن وجود دارد.

معایب استفاده از پروتز مو چیست؟

با وجود اینکه استفاده از پروتز یک روش راحت و بدون درد است، اما معایبی هم به همراه دارد. معایب پروتز مو عبارتند از:

  • پروتز مو نیاز به مراقبت دوره‌ای دارد؛ بنابراین هزینه نگهداری و ترمیم مو در طولانی‌مدت بیشتر از کاشت مو خواهد شد.
  • جمع شدن چربی زیر پروتز مو باعث ایجاد بوی بد در سر انسان خواهد شد.
  • ممکن است پوست سر دچار خارش، حساسیت یا قرمزی شود.
  • یک راه‌حل موقت و بدون امکان رشد مو است.

اگرچه پروتز می تواند راه حل کوتاه مدت خوبی برای پنهان کردن مشکلات ریزش مو باشد، اما باید در نظر داشت که به مرور زمان خراب می شود و نیاز به تعویض آن خواهد بود. قرار دادن آن همچنین مستلزم تراشیدن و تمیز کردن مرتب ناحیه ای است که به پوست سر می چسبد: این امر منجر به ضعیف شدن موها  به دلیل پوشاندن و کمبود اکسیژن می‌شود. پوست همچنین ممکن است به دلیل وجود چسب دچار واکنش های نامطلوب یا حتی عفونت شود.

تفاوت پروتز مو با کلاه‌گیس چیست؟

ظاهرا در آمریکا، اصطلاح «پروتز مو» در مواردی به ‌کار برده می‌شود که بیمار در اثر بیماری، جراحت یا درمان‌های خاص دچار ریزش شده باشد. در این‌صورت پروتز مو جزو موارد تحت پوشش بیمه‌های درمانی و کسر درآمد مالیاتی قرار می‌گیرد.

در مقاله ای از سایت  unisima درباره تفاوت پروتز و کلاه گیس گفته شده است که : بعضی از افراد معتقدند که این قطعه تنها در صورتی پروتز محسوب می‌شود که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی دیگر هم تفاوت کلاه‌گیس و پروتز را در نحوه اتصال به سر می‌دانند. کلاه گیس فقط با نوارهای لاستیکی یا گیره‌های کاغذی به سر متصل می‌شوند، در حالی که پروتز مو با چسب مخصوص روی سر فرد قرار می‌گیرد؛ طوری‌که فرد را قادر می‌سازد تا بدون برداشتن آن ورزش کند، استحمام کند یا به استخر برود. دیگر تفاوت کلاه‌گیس و پروتز این است که پروتز می‌تواند برای ناحیه‌های کوچکتر از سر، مطابق با نیاز مشتری ساخته شود، در حالی که کلاه‌گیس همیشه قطعه‌ای است که تمام سر را می‌پوشاند.

قیمت پروتز مو چقدر است؟

قیمت پروتز مو به عوامل مختلفی از جمله اندازه پروتز، مواد، کیفیت ساخت، طول موهای پروتز و حق‌الزحمه نصب آن بستگی دارد. محدوده قیمت آن در ایران پنج تا ده میلیون تومان و در کشورهای اروپایی ۶۰۰ تا ۲ هزار یورو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *